Návody
Návod „Jak vést alianci“ je členěn do skupin:
> Předpoklady k založení
aliance
> Kroky k založení
aliance
> Nejideálnější
základní sestavení velitelství aliance
> Co dělat pro to, aby se aliance stále
rozvíjela
> Jak si
udržovat Loajalitu hráčů
>
Jak poznat loajálního hráče
> Jak vést válku
> Jak vložit do podpisu aliance
dohody?
(členění do skupin bylo sestaveno z důvodu větší
přehlednosti této rozsáhlé sekce)
Předpoklady k založení aliance:
1, V okolí je
několik dobrých, viditelně dobře se rozvíjejících hráčů.
3, Jste aktivní a denně věnujete Travianu alespoň 3
hodiny denně.
2, máte chuť velet desítkám hráčům, máte
odhodlání. Velení není nic snadného a časově nenáročného, ale naopak...
4, jste přesvědčeni, že i v dobách krutých válek, které
zajisté nastanou budete stát v čele aliance a nebudete zbaběle prchat. V dobách
válečných totiž právě na velitele chodí většinou nejvíce útoků a musí jim čelit
a útoky odrážet a údery vracet.
Kroky k založení aliance:
> Nejlepší je zakládat alianci ve dvou.
To znamená, že se s nějakým dobrým, viditelně přátelským, aktivním a
rozvíjejícím se hráčem domluvíte na založení aliance (zakládat alianci na
vlastní pěst je velmi náročné a mnohdy neúspěšné). Měli byste mít dohodnuto, jak
alianci povedete a měli byste se společně shodnout ve svých představách.
Důležité taktéž je, kdo bude hlavním velitelem – tedy, kdo bude stavět ambasádu.
Má-li aliance více velitelů, měli by mít všichni stejné pravomoce.
> Zkontaktujte alespoň pět dobrých
hráčů v okolí, zdali by byli ochotni do vzniklé aliance vstoupit. Nebojte se s
nimi otevřeně a přátelsky bavit... Už vaším diplomatickém přístupem na hráče
nějak zapůsobíte.
>
Založte alianci a pojmenujte ji domluveným názvem. Ihned je důležité vyplnit
podpis stručně a jasně, že přijímáte nové členy, že aliance vznikla k sjednocení
oblasti atd. Do popisu si zásadně nedávejte „profláknuté“ a kýčovité obrázky
složené z lomítek, pomlček atd. - nevypadá to totiž moc světoborně. Do fóra
vložte taktéž veřejnou sekci týkající se poptávky k vstupu do aliance.
> Bez čekání pište dalším
hráčům s nabídkou o vstup. Vyvarujte se hromadným letákům (stejné zprávy
hromadně rozesílané), které se mohou v okolí profláknout (hráči si to mezi sebou
řeknou), může to vyvolat odpor k vstupu do aliance. Zásadně nepište zprávy typu
„pls, nechceš k nám do ali?“ nebo „hej, poď k nám do aliance!“...
Pokud
nevíte, jak zprávu správně formulovat, můžete se inspirovat
tímto mustrem:
Zdravím tě (hráči1)!
V tvé blízkosti vzniká
nová aliance s názvem (XXX), která chce docílit sjednocení této oblasti a má za
cíl se prosadit v dění serveru a zapsat se do historie. Společně máme za cíl:
bojovat po boku a každého nájezdníka, který vkročí do této oblasti vyhnat,
společně jednat a táhnou za jeden provaz, ale i přátelit se a hlavně ke konci
serveru se podílet na stavbě Div světa. Pokud i ty s námi sdílíš podobný názor,
přidej se k nám!
Předem děkuji za tvoji odpověď.
S pozdravem
velitel aliance (XXX),
(hráč2)
Zásadně do aliance
neberte slabé hráče, které jsou farmami a už vůbec ne hráče, kteří jsou farmami
vašich členů! Udržujte si i respekt a přes žadonění nevyhovující hráče
(slabý rozvoj, očividná nezkušenost, neobratné jednání) do alianci neberte.
Zásadně neberte i hráče, které jsou od vašeho člena dále než 10-15
políček. Roztroušená aliance po mapě se pak stěží sjednocuje a je lehce
zranitelná > podpory se dlouho přemisťují...
Jaké je nejideálnější základní sestavení velitelství aliance?
2-4 velitelé
1 diplomat
popřípadě 1-2
generálové
Velitel: Rozhoduje o základních věcech, zdali
vyhlásit válku, zdali uzavřít dohodu, koho propustit atd...
Měl by se
neustále starat o chod aliance ve všech směrech a vykonávat zásadní rozhodnutí
ve všech směrech... Měl by na hráče v alianci působit důstojně, ale zároveň
přátelsky...
Diplomat: Měl by vyjednávat méně důležité
diplomatické záležitosti. Měl by bravurně ovládat pravopis a sloh a měl by mít s
jednáním s hráči zkušenosti. Zásadní chybou diplomata totiž je jednání typu
„pls, uzavřeme spojenectví nebo alespoň DoN?“. Tím akorát kazí pověst aliance...
Udržuje především dobré mezialianční vztahy, vyjednává podmínky k dohodám a
popřípadě může i napsat hráčům s nabídku ohledně vstupu do aliance. Diplomat by
neměl svým jednáním způsobovat hněv, ale měl by jednat spíše přátelsky a s
řádným oslovením. Diplomat by neměl rozhodovat o válce nebo válku rozpoutávat!
Generálové: Některé aliance si volí i své generály,
které mají na starost vojenskou stránku aliance (kontrola stavů armád v alianci,
plánování útoků). Generál musí mít bohaté válečné zkušenosti = několik
odehraných serverů. Zpravidla se moc navenek neuvádí (do podpisu aliance), ale
zbytečně se neuvádí a ví o něm především členové aliance.
V některých
aliancích se u generála buduje obří armáda, ale to chce již opravdu bohaté
zkušenosti, obrovskou trpělivost a spolehlivost všech členů...
(náborář): Funkce je užitečná maximálně při vzniku
aliance. Později je zbytečný a pokud chce nějakého dobrého hráče aliance
přibrat, většinou se o to postará už velitel či diplomat. Stejně jako diplomat
by měl však náborář dobře ovládat spisovnou češtinu a sloh.
Co dělat pro to, aby se aliance stále rozvíjela?
> Důležité je neopadnou ve snaze
alianci vést vzhůru... Zpřehledněte tedy fórum a zadejte podněty k debatě.
> Rozšiřujte amabasádu,
ale pokud chcete od hráčů příspěvky stanovte si nižší laťku, než je jejich
hodinová produkce, kterou nesmí hráči přesáhnout. Když Multihunter přijde na
porušení pravidel, kvůli nadměrného posílání surovin od hráče, nebude se
ohlížet, zdali jste či nejste velitel!
> Ihned nerozdávejte funkce hráčům jen
tak na přání, ale nejdřív sledujte, jak umí jednat, jaké mají chování a přístup
ke hře atd. a teprve pak jim funkci přidělte. Musíte vědět, že se k dané funkci
hodía že ji budou správně vykonávat a že budou mít chuť ji vykonávat... Pokud
někoho pověříte a on funkci nebude vykonávat správně, okamžitě ho funkce
zbavte...
> budujte
mezialianční vztahy
Spojenectví: Neuzavírejte dohody
„každý s každým“, ale uzavírejte dohody pouze s těmi aliancemi, s kterými
sdílíte své názory, která je vám sympatická a která je blízko vás. Spojenectví s
třemi nejlepšími aliancemi, které se však nachází na druhé straně mapy vám bude
asi k ničemu. Dobré je na téma, zdali mít spojenectví s takovou aliancí založit
na fóru hlasování.
Dohoda o neútočení: opět zde platí
pravidlo, abyste dohodu neuzavírali hned, jak vám někdo napíše... Dohodu o
neútočení (DoN) uzavírejte zpravidla s aliancemi, které stejně jako vy nechcete
mít mezi sebou válku a chcete zamezit mezialiančnímu napadání. Pokud máte DoN s
padesáti aliancemi, nebudete moci skoro na nikoho útočit a nikoho nebudete moci
farmit.
Válka: vyhlašování války aliancím, které se
skládají pouze farem není nějaký hrdinský čin, ale spíše to budí smích. Když už
vyhlásíte válku, buďte na ni perfektně připraveni a mějte již předem
naplánovanou ofenzívu. Vyhlášení války alianci kvůli získání nových členů se
někdy vyplácí, někdy ne. Často si pak na to hráči z napadené aliance pamatují a
už nemohou být k dobyvatelské alianci tolik loajální. Pokud vám někdo nečekaně
vyhlásí válku, co nejdříve vraťte úder a potom začněte diplomaticky jednat.
> Zpevňujte mezialianční
vztahy. Spojenectví tu není jen pro formálnost, ale je to určitá dohoda, která
něco znamená a plní se. Zdali vás tedy spojenci požádají o naléhavou pomoc, měl
by velitel rozeslat zprávu buď s rozkazem či žádostí (záleží na naléhavosti) o
podpory a obilí k hráčům.
Tím na spojence zapůsobíte jako spolehlivá a
přátelská aliance a vztahy se tím zpevňují. Když vy požádáte spojence o
naléhavou pomoc, měly by podpory přijít. Pokud se tak nestane a nebo se spojenec
bude kroutit vymlouvat, nejedná se o dobrého spojence a uvažujte o zrušení
dohody...
Jak si udržovat Loajalitu hráčů
Udržovat si loajalitu hráčů k
alianci není lehká věc. I když nejsou války, mělo by být v alianci stále živo a
mělo by se stále něco dít. Jakmile se hráč v alianci začne nudit, bude koukat po
jiné alianci a tím opouští i svoji loajálnost ke své alianci...
> v dobách klidu můžete například
trénovat sehranost aliance v boji. Uděláte to tak, že si zvolíte cíl (ať už
hráče, který vám dělá potíže nebo farmu) a zadáte, že v tolik a tolik musí dojít
veškeré útoky.
Výsledku pak vyhodnotíte úspěšnost a dle úspěšnosti pak
opakujete další podobné akce.
> Fórum musí být stále živé. Pokud
zrovna není co probírat, založte nějakou anketu nebo založte téma ohledně
připomínek, názorů a kritiky k alianci. Je poměrně důležité znát názory hráčů na
alianci. A samozřejmě partu v alianci udržuje i volný pokec, kde mohou hráči
"kecat" o všem možném i nemožném i mimo Travian...
> Nejednejte s hráčem v alianci jako s
"nějakým členem", ale chovejte se k němu přátelsky a otevřeně. Jedině to dělá v
alianci dobrou atmosféru.
> Pokud však dělá hráč neplechy, ihned
bez odkladu trestejte. Pokud se jedná o provinění menšího kalibru (např.
nevhodné chování ke spojencům), zprostěte ho například funkce v alianci, pokud
nějakou má a nebo mu dejte veřejné 1. napomenutí, při 2. napomenutí uvažujte o
propuštění hráče. Pokud hráč alianci začne škodit (útočí na hráče v alianci,
uráží spolualiančníky), okamžitě ho propusťte z aliance a bez váhání mu jeho
chování oplaťte salvou útoků. Poslouží to tak i jako fakt, že aliance je silná a
že problémový hráči budou trestáni.
> Napadá-li vašeho člena útočník,
jednejte rychle a jednoznačně. Pokud je to útočník z aliance k vámi neutrální,
neotálejte mu útoky tvrdě oplatit. Zároveň je slušné jeho vedení napsat správu s
důvodem i s tím, že pokud nadále bude útočník škodit, bez váhání přijde odezva
(tím si zároveň budujete i respekt, ale zároveň se ví, že vaše aliance není
agresorská). Pokud se jedná o spojence, který zaútočí na vašeho hráče, napište
okamžitě zprávu jemu i vedení aliance. Malý omyl lze prominout, ale opakující
útoky jsou hodné potrestání.
Pokud je hráč pod útoky a aliance se o to
nezajímá, ztrácí tím loajálnost k alianci!
Jak poznat loajálního hráče
> Chodí pravidelně na fórum, kde se
účastní různých debat
>
Jeho jednání je k spolualiančníkům přátelské
> Účastní se aliančních akcí jako je
podporování nebo alianční ofenzíva
Jak vést válku
Válka je neodmyslitelnou součástí Travianu a za
svoji existenci většinou každá aliance zažije několik válek, ať už drobných či
obrovských. Je však důležité, aby aliance byla kdykoliv schopna čelit vyhlášené
válce a nebo sama válku správně vést...
> než vyhlásíte válku oficiálně, je
zpotřebí sestavit offenzivní plán.> Plán by měl určit čas, kdy vypukne válka
a započne ofenzíva. Nejvhodnější dobou pro počáteční ofenzívu je noc (24.-5.
hodina), kdy spousta hráčů spí, avšak zařídit to, aby byla vaše aliance přes noc
online chce honě velké úsilí. Když už to nejde v noci, je nejlepší 22.-24.
hodina a nebo 6.-10. hodina ranní. V noci totiž nepřítel bude velice těžce
shánět podpory. Je nutné připomenou, že nejvyšší aktivita hráčů se pohybuje mezi
4.-20. hodinou.
>
Ofenzíva by se měla zaměřit na hlavní armády nepřítele - jejich zničení.
Většinou jsou v hlavních vsích, ale jsou i vyjímky. Zaměřte se tedy na tyto
vesnice u kterých vykatapultujte (sýpky, sklady, kasárny, stáje, hlavní budovu a
pokud máte možnosti pak i obilná pole). Bez těchto budov bude stěží protivník
budovat armádu a ekonomicky ho to zbrzdí. Katapultovat obyčejné vedlejší vsi
není až tak důležité.
>
iIkdyž offenzíva bude hodně úspěšná, určitě přijdou odvetné útoky, jak od
nepřátelské aliance, tak pravděpodobně i od jejich spojenců. Předem na to buďte
připraveni, mějte již některé podpory v důležitých vesnicích. Je například
taktické si stáhnout jednotky z vedlejších vsí na přechodnou dobu do hlavní vsi.
Taktéž mějte se spojenci vyjedenáno aby byli v pozoru a byli připraveni ihned
vyslat podpory.
> V
útocích pokračujte a neustávejte v dalších tvrdých offenzívách. Po
vykatapultování důležitých nepřátelských vesnic a zničení většiny armád
začínejte i přebírat nepřátelské vsi.
Co je
nejhorší: vyhlásit někomu válku bez domluvené strategie a
ofenzívy. V tomto případě se pak lovnou zvěří může stát aliance, která válku
vyhlásila...
Tip : Pokud má
nepřítel armádu ve vedlejší vesnici, s kterou uhýbá, snažte se mu ves dobýt
(chce to hodně dobrý plán). Jakmile ves dobyjete a armáda bude na pochodu,
armáda bez boje nenávratně "zmizí".
Jak vložit do podpisu aliance dohody?
Dělá se to tak, že do
podpisu se vloží patřičný kód. Jejich seznam je zde.
[diplomatie] -> zobrazí se veškeré
dohody (spojenectví, dohody o neútočení i války)
[ally] -> zobrazují se pouze
spojenectví
[nap] -> zobrazují
se pouze dohody o neútočení
[war]
-> zobrazují se pouze války
Kód [diplomatie] se do
podpisu dává v případě, pokud chcete mít všechny dohody pohromadě v jednom
sloupci. Pokud chcete mít dohody ve dvou sloupcích nebo je prokládat textem,
musíte použít oddělené kódy.
Návod "Hrdinové" je členěn do skupin:
> Výběr hrdiny záleží: rychlost v pochodu a rychlost obnovování
> Hrdina u Germána
> Hrdina u Římana
> Hrdina u Gala
> Nejčastější otázky a odpovědi na ně
Výběr hrdiny záleží: rychlost v pochodu a rychlost obnovování
Například já jsem si jako hrdinu vybral Eqites Caesaris.
Je to celkem rychlá jednotka u které každé její vycvičení prudce stoupne (+
obrana/útok hrdiny). ALE v pokročilejší fázi hry, když jsem měl hrdinu na 56
úrovni a padl, bědoval jsem nad jeho týdenním obnovováním. Pokud bych si tedy
udělal hrdinu například z Imperiána, jeho obnova by byla oproti jízdě několika
násobně kratší, na což je důležité myslet a navíc by mi armádu nebrzdil, neboť
se skládala právě z Imperiánů a Eqites Ceasris.
Nedoporučuji obecně si
dělat hrdiny z obraných jednotek. Nevyplácí se to totiž. I když je člověk
zaměřený na obranu, je lepší mít hrdiny z útočné jednotky. I ta totiž může mít +
bonus k celkové obraně armády, ale je rychlejší a při případném útočení
efektivnější. Obecně tedy doporučuji si dělat hrdiny z útočných a pěších
jednotek.
Hrdina u germána
Germáni si často dělají hned ze začátku hrdinu z pálkaře. Není to špatné. Jeho samotná síla sice není velká, ale při vysokém lvl se rychle obnovuje proti jízdním jednotkám. Hrdinu je výhodné si udělat taktéž ze sekerníka, ale u jízdy už je problém s délkou oživování.
Hrdina u Římana
U Římanů bych doporučoval si udělat hrdinu z Imperiána. To proto, že útočnou armádu u Římanů většinou tvoří Imperiáni + Eqites Caesris. Brzdit takovou rmádu rozhodně nebude, navíc je nejrychlejší z pěších Římanských jednotek vůbec. Jízdu si volit jako hrdinu nedoporučuji. Ve vyšších urovních hrdiny budete čekat dny, pak i týdny, než se hrdina oživí.
Hrdina u Gala
U Gala se vyplácí stavět jako hrdinu Theutates bleska. Ten je velice rychlí, má dobré bojové vlastnosti a ucházející délku oživování. Pokud Gal chce mít hrdinu co nejdříve, může volit šermíře, který se rychleji obnovuje, ale je zase nejpomalejší jednotkou. Pokud ale vaši armádu tvoří nebo budou tvořit z velké části šermíři, proč do toho nejít? Určitě se to vyplatí. Dělat si hrdinu Haeudana není výhodné z hlediska jeho dlouhého oživování.
Nejčastější otázky a odpovědi na ně:
V boji mi padla jen část armády, ale padl i
hrdina, proč?
Pokud má hrdina slabé schopnosti v boji a za den
již podstoupil jednu či více bitev, může při další padnout, protože bude mít 0%
života. Proto je dobré dávat hrdinovy i lepší regeneraci a osobní schopnosti v
boji (alespoň trochu). Například, aby mě l 000útok/1000 obrany. Čím víc je ale
hrdina v boji vytrénovaný tím více „vydrží“. Po velké bitvě, kde i na vaší
straně padlo hodně jednotek, ubude i hrdinovy hodně života, naopak po malé bitce
mu ubyde života málo. Proto je dobré sledovat si životy hrdiny a má-li málo %
života, do boje ho již neposílat.
Proto i po útocích na Div světa, často
padne hodně hrdinů, protože jsou slaběji vytrénovaní v boji.
Je
dobré si vytrénovat více hrdinů?
Poté, co vám padne hrdina, je
možnost si vytrénovat dalšího hrdinu. Tudíž pak můžete mít více hrdinů a je na
vás, kterého z nich si oživíte. Osobně však nedoporučuji mít více hrdinů, jak
jednoho. Zkušenosti se pak mezi ně dělí a to na výsledku efektivity válčení
spíše ubírá. Lepší je mít samozřejmě jednoho dobře vytrénovaného
hrdinu.
Jak mám dobře vytrénovat hrdinu?
Mimo
vaše osobní válčení si můžete hrdinu vytrénovat na podporách. Pokud ho máte už
na vyskoké úrovni, což znamená, že by jeho obnova trvala poměrně dlouhou dobu,
doporučuji být opatrnější, kam hrdinu pošlete. Zdali se ale připravují velké
podpory proti velkým útokům, neměl by tam váš hrdina chybět. Zároveň mi připadá
zbytečné mít hrdinu na podpoře u Divu světa, pokud to není nějaký záměr
(například má hodně dobře vycvičenou obranu). Více se ale hrdina i na konci hry
využije v boji. U Divu se vám sice slušně „vytuní“, ale co s jeho zkušenostmi,
když už je stejně nestihnete využít?
Návod "Jak hrát" je členěn do skupin:
> Jak začít hru
> Zakládání a dobývání vesnic
> Pár důležitých zásad
> Vlastní hodnocení národů
Jak začít hru
Spousta lidí nedokáží dobře rozjet začátek a pak se propadají hluboko v žebříčku, nemohou se rozvíjet, protože jsou farmeni a žádná aliance je nechce, protože jsou slabí. Jak ale dobře začít hru, abyste byli v top1000 a výš a měli co nejrychleji armádu?
1, Varianta A: Registrujte se několik dnů před startem a zjistěte si, kdy server přesně začíná. Varianta B: Někteří hráči používají ale i jinou taktiku a to takovou že 3-5 dní po startu se registrují, vycvičí několik jednotek a farmí s tím okolí, které však hráče nemůže napadnout, neboť je stále pod začátečnickou ochranou. Velice to může pomoci v rozvoji, ale pokud se tato taktika nepovede a narazíte na silného hráče atd., můžete také rychle skončit. Proto by tuto taktiku měli volit především zkušenější a nebo odvážnější hráči.
2, Pro variantu A: čekejte (nejlépe na vteřinu) na start severu a jakmile se spustí, neváhejte začít hru (začít hru až po několika hodinách je obrovská časová ztráta, která je pak citelně znát).
3, Ihned si můžete zapnout +25% železa, hlíny, dřeva a obilí, tím získáte veliký náskok – na co šetřit zlatky. Ale nemusíte. Poté, co byli přidány do hry úkoly, je vše jinak a suroviny a zlatky průběžně za splněné úkoly získáváte. Každopádně zapnout si + produkci uškodit nemůže. První den nestavte žádné budovy (ani sklad a sýpku), ale pouze doly a pole. Díky tomu si zajistíte dobrý přísun surovin pro rozvoj.
4, teprve až budete mít větší produkci, že by mohly suroviny přetéct, postavte si sklad a sýpku a později i kasárny a tržiště. Vyplatí se využívat NPC obchodníka, s kterým si můžete vyměnit za 3 zlatky nadbytečné suroviny za ty, které postrádáte. Není to nutné, ale v rozvoji to určitě pomůže! To jsou nejdůležitější budovy v samém začátku. Stavět úkryt, palác či akademii nebo palác je v této fázi zbytečná ztráta času a surovin. Pokud jste ale obranný typ a hrozí vám napadení, měli byste si úkryt a pokud jste Gal, tak i pasti postavit. Později však budete tyto budovy určitě bourat.
5, Po určitém čase s dobrou produkcí si začněte stavět první vojáky, ale ne moc pozdě! Mohli byste se snadno stát farmou a navíc vojáci pro vás budou znamenat dobrý přísun surovin z loupeží. Pro větší bezpečnost doporučuji si zapnout +10% obrany, ale nemusíte. Záleží na vás a na tom, jak chcete hru hrát. Rozhodně byste se ale neměli bát útočení a farmení. Mít okolí pod kontrolou a mít své slovo v oblasti je důležité. Pakliže ho nemáte, sami se můžete stát terčem útoků a nebudete mít ani suroviny na rozvoj... Je také velice dobré se spřátelit s dobrým a přibližně rozvojově stejným hráčem jako vy ve vašem okolí a kterým si můžete navzájem pomáhat. Hrát si na hrdinu nemá cenu a je velká pravděpodobnost, že dříve nebo později na to doplatíte. Je velice dobré si najít alianci, která je poblíž, je silná (top50) a nevázne v ní komunikace a spolupráce. Pokud vázne, pak neváhejte odejít!
6, Až budete mít tři dobré vesnice, můžete začít hledat vhodné obilné pole k založení vesnice tzv. Multicrop mC15 či menší MC9. Pakliže jste zkušený a silní, můžete si MC zabrat i dříve, ale může to být pro vás i ekonomická brzda. Chce to MC rychle opevnit, zajistit si jeho obranu, vystavět v něm slušnou armádu a s ní loupit okolí, co to je jde. Tyto vesnice složí k budováním větších armád a hráči si je obvykle dávají jako hlavní vesnice. To proto, že jednak jim je nikdo nemůže vzít a jednak si pole můžou vylepšovat nad 10. úroveň. V těchto vesnicích se vyplatí cvičit především útočné jednotky. Protože v útoku záleží na počtu v jedné vlně, zatímco slušnou obranu si můžete poskládat z ostatních vesnic a nebo od spolualiančníků.
7, Pokud se chcete dostat na příčku lepších hráčů, chce to i trochu odvážnosti. Rychle byste si měli vyrobit senátora a dobývat vesnice. Díky dobývání získáte ves již na dobré úrovni a celkově ekonomicky poskočíte. Díky ní získáte větší přísun surovin, další místo pro stavbu vojáků a dalšího senátora. A pak můžete opět dobývat... Stavět vesnice byste měli jen zřídka. Samozřejmě na začátku, pak pokud není jiná možnost a také tehdy, zdali je jedinečná příležitost – např. volný MC nebo dobré strategické pole. 8, V této fázi se už začínáte dobře rozvíjet a je na vás, jak budete úspěšně či neúspěšně pokračovat dál...
Zakládání a dobývání vesnic
Zakládat nebo dobývat vesnice, které jsou vzdálenější jak 10-14 polí od své vesnice je už značně riskantní. Stejně tak být roztahaný po mapě je velice nebezpečné (stejně tak aliance – je-li po mapě roztahaná, je velice snadno zranitelná). Odvážný i chytrý útočník vám pak vesnici snadno vezme a vy mu těžko můžete vzdorovat i když budete v top 100 nebo budete v silné alianci. Pokud už si budete chtít za každou cenu vesnici daleko založit, měla by být blízko hráčů od vaší aliance.
Pro dobývání platí být rychlý a vychytralý. Pokud máte jednoho senátora chce to vesnici dobýt v časovém rozmezí pár hodin a obránce co nejvíce mást. Pokud máte dva a více senátorů je důležité je posílat co v nejkratším časovém rozmezí za sebou. U dobývání platí posílání senátorů s co největší armádou, jinak riskujete, že o senátora přijdete. Ze zkušenosti vím, že na to hráči často dopláceli...
Multicropy (MC)
Jak je psáno výše, po 3. vesnici by hráč už měl uvažovat o založení vesnice na obilném poli tzv. Multicrop (MC15) nebo menší (MC9) – může ale i dříve, zdali na to má a ví, jak postupovat, aby ho MC nezbrzdil. Obvykle bývá vždy jeden MC na poli o 7x7 políček. Jeho hledání je mnohdy náročné a nezbývá nic jiného než klikat a klikat... Hráč by neměl MC obsadit příliš rychle, aby mu to nebrzdilo rozvoj a ne příliš pozdě, protože je o tyto pole veliký zájem a s přibývajícím časem mizí volné MC. Zabere-li si ihned hráč pět MC, je to pro něj příliš velká zátěž a nedokáže vesnice vylepšovat v důsledku nedostatku surovin. Například je výhodné mít vsi v poměru 3 vsi na jeden MC a zároveň je strategicky a ekonomicky výhodné mít kolem MC několik zásobovacích vesnic. Chce to tedy i dobře promýšlet, kde a kdy MC zakládat a je dobré brát v úvahu, že na váš MC měl namířeno i někdo jiný, takže se běžně kvůli těmto polím vedou i války. Ještě lepší je, pokud jsou kolem vašeho MC obilné oázy a vy si je zaberete. Stavět pak můžete armádu ještě větší. > Profesionální finta Až budete mít větší impérium, stavte jednotky v MC neustále a to i přes to, že produkce vám poleze do minusu. Obilí si totiž můžete posílat z okolních vesnic, popřípadě ho získávat obchodem nebo loupeží. Samozřejmě mějte takový minus obilí, abyste ho bez problémů zvládali a nebrzdil vás v rozvoji. Zároveň čekat na to, až dostavíte obilné pole je mnohdy zbytečná ztráta času pro stavbu jednotek. Ty se vyplatí v pokročilém stádiu hry stavět neustále.
POZOR! Multicrop platí jak pro vesnici s 15 obilnými poli, tak pro vesnici s 9 obilnými poli. Megacrop je nesprávný název původně určený pro M15. Mega = hodně, milióny, což by v překladu znamenalo milióny obilných polí, což je samozřejmě hloupé. Samotný výraz „Megacrop“ není nějak velký prohřešek, ale některým hráčům vadí. Jiní ho zase s oblibou používají. Dokonce vznikl i web bojující proti tomuto výrazu. Používejte tedy nejlépe zkratky MC15, MC9 nebo M15, M9 a nebo obecně Multicrop.
Pár důležitých zásad
> Zprávy piště slušně s oslovením, bez sprostých slov a s pozdravem (a to i nepříteli). Zpráva by neměla být ukvapená a nemělo by v ní být příliš mnoho hrubek a překlepů. Hulvátskými zprávami si sami zaděláváte na špatnou a komplikovanou hru a může to vést i k vašemu nečekanému konci hry.
> Známé pravidlo „Dvakrát měř, jednou řež“ platí i v Travianu pro posílání útoků. Je dobré si opravdu změřit a promyslet, zdali na ráče, kterého chcete napadnout máte. Také útok byste měli mít perfektně naplánovaný. Ale stávají se i takové chyby, že místo útoku pošlete na nepřítele podporu. To je špatná chyba a v tuto chvíli dobře nepřítel ví, co zamýšlíte. Stejně tak si dávejte pozor, abyste místo podpory pro spojence neposlali útok. Sami si zničíte armádu a zničíte armádu i obránci, který vám nepoděkuje. I to se stává.
> Pravidla Travianu jsou v některých oblastech až příliš přísná. Doporučujeme, abyste jejich základy znali. Obzvlášť zákeřná je oblast posílání surovin a starání se o účet – pozor na to! Stačí překročení jakéhokoliv pravidla a máte více či méně pokaženou hru. Hráči na to často doplácejí. > Pomáhejte alianci a spolupracujte, jedině tak můžete něčeho dosáhnout.
> Nesnažte se negativně projevovat na okolí (hulvátský popis, sprosté zprávy) i to může vést k vašemu nečekanému konci hry.
> Poměrně důležitá je i zásada, že byste měli hrát Travian opravdu aktivně a snaživě. Pasivní hra nemá cenu a rychle skončíte.
Vlastní hodnocení národů
Germán
Hlavně ze začátku herního serveru má germán jednu velkou výhodu. Za poměrně málo surovin si může vycvičit hodně jednotek s nimiž může plenit okolí. V pokročilejší fázi hry, kdy už jsou běžné armády o tisících vojácích se u germána projeví další výhoda. Pokud mu padne armáda v boji, velice rychle ji obnoví (v porovnání s Římanem dvojnásobně krát) a v porovnání za výrazně nižší surovinové náklady. Pokud vede s někým válku, může tato výhoda velice přispět k vítězství. Zároveň by měl být germán ve střehu ohledně obrany a měl by mít vždycky po ruce takzvaná „zadní vrátka“. To znamená, že by měl mít blízko sebe spojence, který mu pomůže v případě napadení a také by měl mít okolí pod kontrolou. Může být totiž germán silný, ale může se snadno stát „lovnou zvěří“. Protože obrana není jeho nejsilnější stránka, měl by si ji dobře zajistit a boje vždy vést tak, aby co nejvíce tlačil na nepřítele. V počátečním rozvoji mu velice pomáhá jeho armáda, která by rozhodně neměla sedět doma. Snadno si totiž vystaví začáteční pálkaře pomocí kterých si snadno vyfarmí své okolí. V pokročilejší fázi hry se u germána vyplatí vesnice dobývat, nikoliv zakládat. Germán se určitě hodí pro ty typy, kteří se chtějí ponořit co nejvíce do boje.
Říman
Římané se považují za národ pro začátečníky, který má spoustu výhod, ale není tomu tak. Říman má velice těžký začátek a nesnadnou má i stavbu armády. Jednotky jsou velice nákladné a jejich výcvik je v porovnání s Germány a Galy velice dlouhý. To vše je na úkor dobrých kvalit vojska. Ve vedení války si ale Říman musí dávat velký pozor, neboť pokud přijde o armádu, zdlouhavě ji bude obnovovat. A dlouhý výcvik jednotek a jejich nákladnost je zákeřná i na začátku hry a snadno může být Říman vypleněn. Proto by si měl ze začátku hry dávat velký pozor a měl by si ve svém okolí najít pár spojenců, s kterými bude táhnout za jeden provaz. Na druhou stranu díky možnosti stavby dolu a budovy zároveň se rychle rozvíjí a i nově založené vsi velice rychle dostaví. V období pokročilejší fázi hry je Říman v obraně velký silák. Maximálně vylepšená zeď dává k obraně 81%, což je vysoké číslo a obranné jednotky má taktéž poměrně silné s výjimkou obrany proti jízdě. Ale pokud Říman vlastní útočnou a větší armádu, dosahuje značných výsledků a její síla je velká. Celkově římský národ není až tak snadná pro hru, což se projeví hlavně ve stavbě armády.
Gal
O Galovi se většinou hovoří jako o obránci, což je pravda, ale může být silný i z pohledu útočníka. Hlavně co se týče jízdy je Gal silný, jak v útoku, tak v obraně, z čehož vyplývá, že jízda pro něj znamená opravdu hodně. Ze začátku hry se snadněji ubrání, ale stěží si hned podmaní své okolí. Proto může být jeho začáteční rozvoj pomalejší. Tudíž by se měl snažit hrát tak, aby neupadal a měl ve svém okolí své slovo. Ze začátku velice pomohou i pasti, ale po určité době se stanou zbytečnou zátěží a Galové je většinou bourají (zabírají stavební pole ve vesnici a později už je zadržení 200 jednotek značně slabé). Proto se ani nevyplatí stavět pasti na vysokou úroveň, jen ze začátku dobře pomohou. Jednotky Gala jsou nejrychlejší ze všech a může toho dobře využít k nečekanému nájezdu, což zvyšuje pravděpodobnost úspěšného boje. Celkově by měl Gal své počínání vždy dobře promyslet a dobře využít jeho kladných vlastností. Jedině tak se z něj stane dobrý válečník. Národ Galský i otevírá více možností, jakým stylem hráč bude hrát.
Návod „MC a armáda“ je členěn do skupin:
> Co je to MC?
> Jak rychleji hledat Multicrop?
> Mám si zvolit MC jako vedlejší ves a nebo jako hlavní?
> Jak se starat o MC a útočnou armádu
> Poměr útočných jednotek
> Perlička na konec
Co je to MC?
Zkratka MC znamená „Multicrop“ (viz sekce herní výrazy). Jedná se o ves, která má devět obilných polí nebo o ves, která má patnáct obilných polí. Název je pro obě vesnice stejný a někdy se rozlišuje číslovkou ve zkratce – MC9 / MC15. Slovo „Megacrop“ je přiřazené některými hráči k vesnici s patnácti obilnými poli. Jedná se však o nesprávné slovo a spousta hráčů ho odsuzuje pro jeho nesmyslný význam. Doporučujeme tedy používat zkratku MC nebo slovo Multicrop.
Jak rychleji hledat Multicrop?
Hledání Multicropu vždy bude o prohledávání mapy a o neustavičném klikání. Existuje však způsob, jak si hledání ulehčit a ušetřit čas.
Postup:
1, Najeďte si na mapu, kterou chcete prozkoumat.
2, Držte klávesu Ctrl a pak už jen myší proklikávejte jedno políčko za druhým. V prohlížeči vám začnou naskakovat panely.
3, Po proklikání mapy stačí jen rychle prolétnout panely, které vám v liště naběhly. Panely pak můžete zavřít a znovu další část mapy proklikávat a proklikávat...
Mám si zvolit MC jako ves vedlejší nebo hlavní?
Tak tímto problémem se zbývá snad každý hráč, který chce takovou armádu stavět. Nemůžeme vám doporučit, zdali mít MC jako vedlejší ves či hlavní, ale můžeme vám poskytnout seznam výhod i nevýhod, které byste při posuzování měli brát v úvahu. Rozhodnutí je však na vás.
> Hlavní ves vám nikdo nevezme/ vedlejší ano a i když s armádou uhnete a nepřítel vám ves dobije, armáda okamžitě zmizí.
> V hlavní lze stavět obilná pole nad 10. úroveň/ ve vedlejší nikoliv.
> V hlavní nemůžete stavět velké kasárny a velké stáje/ ve vedlejší ano! To je největší výhoda u vedlejších vsí. Pokud o armádu přijdete, velice rychle ji obnovíte.
Shrnutí: Vedlejší ves může být vhodná především pro stavbu alianční obří armády, kdo chce mít jistotu a je na stavbu armády sám, měl by volit spíše hlavní ves.
Jak se starat o MC a útočnou armádu
> Zabrat si Multicrop jako druhou ves je velká ekonomická brzda, ale když hráč dokáže díky MC získávat suroviny a ví jak na to, nemusí se do odvážného kroku vstoupit. Obecně se doporučuje jako druhou ves zakládat obyčejnou a až poté si zabrat MC9 či MC15. Na druhou stranu, čím větší otálení, tím větší riziko, že vám někdo vámi vyhlídnutou ves zabere.
> MC, který si zaberete by neměl být od vás příliš vzdálený. Čím vzdálenější je, tím hůře se zásobuje a v případě napadení brání!
> Co nejdříve si u nové vesnice v MC obsaďte obilné oázy. Až budete těžit tisíce obilí, jejich bonus vám těžbu ohromně zvýší.
> Posílejte si do MC suroviny a stavte za ně především armádu. S tou byste měli farmit okolí a ze surovin stavět další a další vojáky. Postupem času vylepšujte i pole, aby byla výživa pro vojáky vyvážená a přednostně stavte sýpku, sklad a kasárny se stájemi.
> Zapomeňte na obrané jednotky, v MC cvičte pouze útočné pěší jednotky (pálkař, sekerník, šermíř, imperián) spolu s útočnou jízdou (teuton jezdec, theutates blesk nebo haeudan, eqites caesaris). Obranu pro MC mějte zajištěnou ve vedlejších vsí a u přátel a spolualiančníků, které jsou poblíž.
> Nezapomínejte také na stavbu těžké vojenské techniky – beranidla, katapulty.
> Armádu nezapomínejte na noc a na dobu, kdy nejste online posílat pryč. Mohl by vám jí někdo pobít!
> Kolem MC si udělejte postupem času několik obyčejných vesnic – minimálně tři v bezprostřední blízkosti. Ty pak slouží jako zásobovací vsi pro MC. Zároveň v nich stavte pouze obranu. Můžete je ale (kromě špehů) mít bez vojáků a postupem času mohou být obilným přínosem pro MC – na druhou stranu tím snížíte svoji bezpečnost, což je riskantní. Doporučuji raději stavět v nich obranu.
> Až budete mít vesnice kolem MC vyspělé, začněte si z nich posílat do MC suroviny a stavte další a další útočné vojáky (pěchota + jízda). Nezapomínejte si na útoky brát hrdinu a za získané zkušenosti si dávejte především + % do útoku celé armády.
> U MC si zajistěte postupem času základní obranné prvky. Zeď postavte na 20. lvl, postavte alespoň tři sýpky a čtyry sklady (čím více, tím lépe). Postupem času nepotřebné budovy (úkryt, kameník, akademie, radnice) bourejte. Můžete si vystavět turnajové hřiště pro větší rychlost armády na delších pochodech, pokud máte místo ve vesnici. U obrovských armád (50000 pěchoty + 20000 jízdy) se většinou dává přednost sýpkám.
> všechny útočné jednotky (pěchota, jízda, katapulty, beranidla), které tvoří vaši útočnou armádu, vyzkoumejte v kovárně na 20. lvl. Ve zbrojnici trénujte popřípadě jenom jízdu, pokud má dobré obranné vlastnosti a špehy. Pokud budete mít všecny potřebné jednotky v kovárně a zbrojnici vycvičené na maximum, můžete tyto dvě budovy zbourat a tím získáte další dvě parcely ve vesnici. Po zbourání těchto budov se totiž vylepšení nemění!
> Až budete stavět obilná pole na 15. úroveň a výše, vyplatí se vzhledem k délce používat zlatky (2 zlatky za okamžité dostavění budovy). Musíte mít ale více zlatek a nebo musíte být ochotni do hry investovat pár korun.
> Až nebudete stíhat stavět obilná pole k výživě jednotek, můžete stavět armádu dál. Musíte si ale MC pravidelně zásobovat, mít určené vesnice, z kterých budete obilí posílat a musíte minus produkci zvládat. Do -10000/ hod je produkce většinou zvládnutelná, ale při více jak -10000/hod je většinou zapotřebí spolupráce několika hráčů a nebo i aliance.
Poměr útočných jednotek
> Nejčastější a doporučovaný poměr je: pěchota : jízda = 3:1. (30000 pěchoty na 10000 jízdy)
> někteří hráči používají poměr: pěchota : jízda = 2:1 (20000 pěchoty na 10000 jízdy)
> Nikdy není výhodné, aby jízda převyšovala nad pěchotou a nebo se počet jízdy a pěchoty rovnal. Většinou poměr 3:1 vyplyne i z rychlosti stavění jednotek při zbrojení.
> K armádě 30000 vojáků a 10000 jízdy je nejlepší složení válečné techniky: 1000 beranidel (to je základ), 1000 a více katapultů. Nepodceňujte beranidla a katapultů stavte co nejvíce!
> pokud chcete bourat div, stavte více, jak 3000 beranidel a především více, jak 5000 katapultů. Čím více těžké techniky, tím větší šance na úspěch.
Perlička na konec - největší armády Travinu
I Travian je plný rekordů a ty se dělají především v armádách. Následující video obsahuje výběr těch největších útoků z historie Travianu...
https://cz.youtube.com/watch?v=o1nz5pUnJ_4
Návod "Obrana" je členěn do skupin:
> Jak se nestát farmou?
> Jak si vybudovat začáteční obranu?
> Útočí na mě, co dělat?
> Zpráva útočníkovi
> Fígl proti loupežím (od husaka)
Jak se nestát farmou?
Travian je o útocích a tak snad na každého hráče za dobu hry útok zajisté dorazí. Nejčastější napadání přichází na začátku hry, kdy začíná boj o suroviny a o to, kdo se v okolí prosadí a kdo ne. Každý by však měl předcházet případným útokům a pokud nějaký útok přijde a zničí mu jednotky a vybere sklady, měl by ihned jednat. Zde přinášíme návod, jak si zajistit prevenci a jak útoky řešit.
Jak si vybudovat začáteční obranu?
> Důležité je dobře rozjet začátek. Pokud hráč nemá jiný styl hry, může si vybudovat úkryt tak na 5 úrovní „pro jistotu“, aby když na něj přijde útok, měl na výrobu pár jednotek.
> Nedělejte si zbytečně provokativní profil, ale jevte se okolí sebevědomě.
> Až se hra rozjede, měl by si hráč najít v okolí nějakého dobrého parťáka, který umí dobře hrát Travian, je aktivní a jeví se spolehlivě.
> Později je i čas na hledání aliance. Měla by být v blízkosti a měla by být hodně dobrá. Pokud zjistíte, že v ní vázne spolupráce a komunikace, přestupte do jiné. To, že jste v alianci útočníky i často odradí od napadení.
> Své útočné jednotky posílejte v době, kdy nejste online „do bezpečí“. Tzn., že je buď odešlete třeba k nějakému slabému hráči na loupež (délka pochodu = délka nepřítomnosti na Travianu) a nebo si je schovávejte ke svému spojenci, který má dobře vybudovanou obranu. Zejména v noci není dobré si jednotky ve vesnici nechávat.
Útočí na mě, co dělat?
Pokud na hráče přijde útok, neměl by zásadně mlčet, ale naopak, měl by naspat správu útočníkovi a to co nejdříve hned po prvním útoku. Neměl by však psát zprávy typu „Pls, neútoč na mě!“ nebo „Hej, proč na mě útočíš!!!?“ a nebo „Teď si mě naštval, to si odpykáš!“ a nebo zprávy se sprostými slovy, které jsou považovány i jako trestný přestupek. Obvykle podle těchto zpráv napadený působí jako začátečník a jako slabá lama. I útočníkovi je důležité psát dopis slušně s oslovením i pozdravem, čistě, jednoznačně, ale i sebejistě i když ho nemáte zrovna v lásce. Neměla by se v ní objevit žádná přímá výhružka, ale ani slabost.
Zpráva útočníkovi by měla vypadat přibližně takto:
Zdravím tě,
Dnes dopoledne kolem deváté hodiny jsi mne napadl. Nerad bych byl, aby se tu rozzuřel nějaký konflikt a proto tě žádám k zastavení dalších útoků. Pokud by ke konfliktu došlo, zbytečně bychom se já ale především ty ekonomicky oslabili a k ničemu by to nevedlo. Navíc jsme sousedé a především u sousedů spolupráce nejlépe kvete. I když spolupráci odmítneš žádám tě, abys už na mě neútočil a raději si vybral někoho jiného z okolí. V případě dalších napadení bych byl nucen mobilizovat armády všech mých přátel a aliance k odražení a popřípadě i potrestání útoků. Předem děkuji za odpověď. S pozdravem
hráč 1
S takovouto podobnou zprávou byste měli obstát ze 70%. Jsou ale i hráči takový, kteří si jedou zkrátka svojí kolejí a na zprávy nereagují a útočí dál a dál. V tom případě je důležité:
> Požádat spojence a alianci o podporu. Nové suroviny využít k budování jednotek a popřípadě k úkrytům a pastím.
> Armádu si raději schovávejte k spojencům dobře obranně vyspělým.
> Nikdy nenechávejte ve vesnici moc surovin a snažte se je co nejvíce využít.
> Pokud se jedná o silného a často útočícího útočníka, je dobré si i pomoci zaplacením zlatek na + 10% obrany. Stejně tak je možnost zlatky využít k vyrovnání surovin pro NPC, aby bylo možno využít k dalšímu rozvoji.
Po úspěšném odražení útoku je nejlépe ještě za pomocí spojenců a aliance útočníka potrestat útočením. Pokud na vás útočil silně a dlouho a rozhněval vás opravdu moc, můžete z něj udělat i farmu pro jistotu, že již nikdy vás nebude moci napadnout. Obvykle se schovávají do aliancí a tak je dobré vždy velitele informovat o tomto zrádném hráči, který musí být útoky za každou cenu potrestán.
A pokud se vám začátek opravdu nepovede, kdy se stanete terčem rychlé změti útoků, kterou nezvládáte a zaostáváte v rozvoji, raději hru ukončete a začněte nový server.
Zdali jste pod palbou loupeží, můžete použít ještě jeden fígl (od husaka):
Postavte si co nejdříve první úkryt na 10. úroveň. Tím se vám otevře možnost založit dalších třeba 10 úkrytů na lvl 1. Všimněte si, že úkryt lvl 1 má neskutečně výhodný poměr cena/kapacita, takže je mnohem levnější a rychlejší postavit 10x lvl 1 než 1x lvl 10 a kapacita je stejná. Postupem času, jak budete sílit a potřebovat parcely na jiné typy budov, stačí vždy úkryt zbourat, což je rychlé a znamená minimum ztráty surovin. Prostě, než mít ve vesnici prázdnou parcelu, raději tam mít úkryt.
Návod "Vojenské strategie" je členěn do skupin:
> Posílání útoků
> Více útoků v jedné vteřině
> Katapultování
> Protiútok
> Další strategie
Posílání útoků
Kdy útočit?
Pokud je to možné a jste ochotni to podstoupit, je nejlepší útočit v noci. Je vyšší pravděpodobnost, že nepřítel bude spát a tudíž stěží zformuje obranu. A i kdyby se stalo, že bude online, stěží v tuto dobu sežene podpory, neboť většina hráčů spí. Nejideálnější doba je 1-6 hodina (například v jednu hodinu ranní vyšlete útok a do šesti hodin ráno by bylo dobré, kdyby došel.
Obrana v noci
Může se stát, že se „noční obětí" stanete právě vy. A jak se zabezpečit proti nočnímu přepadu? Je dobré si zjistit jak daleko jsou vaši nepřátelé či vůči vám negativně postavení hráči, tím zjistíte jak daleko k vám mají a jaká je pravděpodobnost dobré přípravy na případný nečekaný útok. Na noc je dobré mít hlavně chráněnou hlavní ves či jiné velice důležité vsi, pokud takové vlastníte. Základ je, schovávat si někam na noc útočnou armádu. Pokud ji zrovna nemáte v boji, pošlete útok na nějakou strašně slabou farmu kam jde útok pět hodin. Celkově budou vaši vojáci na cestě deset hodin a tím se vyhnete riziku, že vám je někdo v noci nečekaně pobije. Útočné armády jsou pochopitelně v obraně velice slabé. Pokud si chcete hlavní vesnici opravdu zajistit proti přepadu, můžete do ní mít napořád či pouze na noc vojsko z vedlejších vesnic, ale musíte myslet na obilí, které spotřebovávají. Ve většině vedlejších vesnice (kromě MC) si můžete udělat tak 1000 pěších jednotek a samotné toho stejně moc neubrání. Je ale na každém jestli bude mít hlavní ves vždy chráněnou a nebo nikoliv.
Dlouhodobější boj
Tato taktika je dlouhodobější, ale účinná. Chcete zdecimovat ves nepřítele, ale zároveň se nechcete roztřískat o podpory? Můžete tedy pravidelně (například denně a to po dobu týdnu) posílat fake útoky. Měly by jít tak dlouho a v takovém seskupení vždy, jako chystaný hlavní útok. Pokud například chcete ves vykatapultovat v pěti vlnách, každý den pošlete ve stejný čas za sebou v podobném rozmezí pět katapultů. Při prvním takovém fake útoku si obránce pravděpodobně sežene zástupy podpor. Při dalším útoku taktéž, ale další útoky už nebude brát tak vážně až postupně je bude ignorovat. Po určité době (po týdnu posílání fake) na něj pošlete tentokrát ostrý útok, který bude navenek vypadat jako předešlé fake (počtem vln i časově). Je vysoce pravděpodobné, že obránce u sebe bude mít minimum jednotek právě díky tomu, že žádný ostrý útok vůbec nečeká. Samozřejmě se může stát lecco (například narazíte na početné podpory), ale efektivita je vysoká – zhruba 80%.
Více útoků v jedné vteřině
Často si nováčci v Travianu lámou hlavu nad tím, jak někdo dokáže poslat více útoků v jedné vteřině. Nejedná se o žádný bug, jak se občas také někdo domnívá, nýbrž o běžný trik, který se využívá při útoku, zpravidla při katapultovacím útoku. Zde vám poradíme, jak na to.
Stručně
Použitím kláves Ctrl-Alt-Tab přecházíte z panelu na panel, kde máte připravené vojáky k odeslání a mačkáním Enter odesíláte útoky. Čím jste zručnější, tím více se vám podaří do jedné sekundy odeslat útoků.
Podrobně
1. Nejdříve si otevřete v internetovém prohlížeči tolik panelů, kolik budete posílat útočících vln.
2. V každém panelu si nastavte cíl a počet vojáků. Dobře rozdělte jejich počty. Panel s čistícím útokem posuňte úplně doleva.
3. Zkontrolujte raději ještě 2 x, zdali katapulty jsou správně zaměřeny a zdali posíláte útoky a ne podporu.
4. Najeďte na panel s prvním čistícím útokem. Pro posílání budete potřebovat klávesy Ctrl-Alt-Tab a Enter. Ctrl-Alt-Tab je kombinace kláves, pomocí které přecházíte z jednoho panelu na druhý, Entrem odkliknete odeslání útoku.
5. Na klávesu Tab bude si připravte libovolný prst z levé ruky, ale zatím nemačkejte. Zmáčkněte Ctrl (prsteníčkem), Alt (palcem) a držte, tím máte připravené dvě klávesy k rychlejšímu odeslání, ale nic se zatím neděje. Až budete připraveni, dejte Enter k odeslání prvního útoku, pak už dále mačkejte kombinaci jen Tab a Enter, Tab a Enter, Tab a Enter (klávesy Alt a Ctrl přitom můsíte stále držet)..., dokud neodešlete všechny útoky. Záleží už jen na vaší rychlosti a zručnosti, kolik útoků se vám podaří odeslat v jedné sekundě.
6. Je důležité si zkontrolovat, zdali útoky jdou ve správném pořadí a zdali neposíláte podporu!
Jak útoky dorazí?
Ačkoliv jdou útoky v jedné sekundě, střety se odehrají, jako obvykle, jednotlivě.
Katapultování
Mnohdy se stane, že vyšlete katapultovací útoky = tzn., že vyšlete 1. vlnu čistící a za ní další vlny s katapulty. Útočník ale může udělat to, že na první vlnu uhne a na katapultovací vlny si pošle do vesnice obranu (většinou malou), která katapultovací útoky odrazí. Jak postupovat při další dalších útocích na stejný cíl tak, aby jste nepřišli o katapulty?
Můžete s každou vlnou katapultů posílat hodně vojáků, ale tím si ale oslabíte první vlnu a to je riskantní. Je tu také možnost, poslat spoustu fake útoků (5-10) a za teprve až nimi hlavní vlnu s katapultovacími útoky. Obránce si bude myslet, že opět útočíte ve složení čistící vlna a poté katapultovací útoky a pošle na 2. nebo 3. vlnu podpory a ty pak snadno zničíte čistící vlnou, která půjde za fake útoky. Je dobré myslet na to, že tuto fintu může obránce prokouknout a pak se vyplatí střídat taktiku A (čistící útok, pak další vlny) s taktikou B (fake, pak čistící útok, pak další vlny).
Stejně tak můžete používat obranou taktiku proti katapultovacím útokům, kdy máte málo obrany a málo času, chce to jen naprostou časovou přesnost. Hlavnímu čistícímu útoku uhnete i za cenu toho, že vám poboří nebo zničí dvě budovy. Na další katapultovací útoky si pošlete do vesnice obranu a katapulty s většinou malým doprovodem budou zničeny. Samozřejmě je vždy nejlepší odrazit všechny útoky.
Co katapultovat?
Pokud jste ve válce, pochopitelně byste měli nepříteli katapultovat strategické budovy. Jsou to ty budovy bez nichž nemůže mít u sebe obrany, bez nichž nemůže dělat armádu a bez nichž se nemůže rozvíjet. Zde máte seřazené nejdůležitější budovy (od nejdůležitějšího po méně důležitější), které je dobré bourat: Sýpka, sklad surovin, hlavní budova, kasárny, stáje, tržiště, shromaždiště, mlýn, pekárna, obilná pole, doly...
Samozřejmě záleží i na situaci a počtu katapultů. Zdali chcete nepříteli znemožnit stavbu jednotek budete bourat hlavně hl. Budovu, kasárny, stáje sýpku, sklad surovin. Zdali budete chtít nepřítele ekonomicky pozastavit, je dobré mířit hlavně na sýpku, sklad surovin, pole a doly, a pak na pilu, slévárnu, cihelnu, mlýn a pekárnu. Jsou i jiné katapultovací taktiky, ale to už záleží více či méně na vás. Toto je jen ukázka toho, jak je dobré postupovat. Samozřejmě nejlepší je ves nepříteli vzít, ale je dobré myslet na to, že ji jen tak nedá a že ji i po dobytí bude chtít zpět.
Protiútok
Když víte, že na vás útočník právě vyslal útok, můžete na něm vyzrát poměrně mazanou fintou.
> Nejdříve si rychle spočtěte v kolik hodin (na vteřinu přesně!) se mu vojáci vrátí.
> Pak si připravte útočnou armádu a tu vyšlete do útoku přesně vteřinu poté, co se vojáci útočníkovi vrátí. Musíte použít i vojenskou techniku, která pochod zpomalí jinak by tam byla vaše armáda příliš brzo. Pokud i přesto by byla vaše armáda na místě příliš brzo, uhněte s ní nejdříve pár sekund před příchodem nepřítelovi armády a pak ji ihned povolejte zpět z útoku a teprve poté ji vyšlete – opět na vteřinu přesně poté, co se útočníkovi armáda vrátí.
> Pravděpodobnost, že s armádou nestihne uhnout je vysoká. Pokud se vám to povede opravdu vteřinu po příchodu, je pravděpodobnost nejvyšší, pokud více vteřin, pravděpodobnost snižuje... A v čem je tato strategie dobrá? Na útočníka jde náhlý a nečekaný protiútok, stěží si shání najednou podpory a oři předpokladu, že protiútok vyjde, útočná armáda se útočné armádě těžce brání...
Jak se bránit proti protiútoku
Pokud vy vyšlete vaši armádu do útoku a obránce udělá protiútok na vás (na vteřinu přesně), snažte se přednostně zabránit, aby vaše útočná armáda byla v době útoku ve ve vsi - setkání útočné armády s útočnou armádou je to nejhorší.
> Otevřete si tedy